Tidligere hørte bøger til i den fysiske verden som håndgribelige enheder i papir. En bog kunne være læderindbundet, hardback eller paperback, men med internettets udbredelse åbnede der sig en ny mulighed: virtuelle bøger.

Fordelene ved en virtuel bog åbnede op for et langt større marked og satte priserne for en reel bogudgivelse betydeligt ned. Nu skulle der ikke længere bruges store mængder papir, ej heller skulle den i trykken, og sidst, men ikke mindst, var den let tilgængelig online.

Men det viste sig også hurtigt, at teknologien til at læse disse virtuelle bøger ikke blot kunne overføres til den gængse måde at læse på. Mange fandt det distraherende at læse på computeren, hvor skærmen var for lys, og det var besværligt at bladre. Ind kom så de små håndholdte computere til at læse bøgerne på. Disse computere var specifikt designet til at læse bøger på, med dæmpet belysning og kun de mest nødvendige funktioner til at skifte side eller skifte bog. For det er fordelen ved disse gadgets, at du med dig kan have flere hundrede, hvis ikke flere tusinde bøger.

Men med disse fordele kan man spørge, hvorfor markedet for virtuelle bøger ikke har udkonkurreret den fysiske bog? Og det er nemlig udfordringen for den trend, der forventes at revolutionere markedet.

Online bogudgivelse forsvinder ikke, da det er en utrolig nem og billig måde for nye, uetablerede forfattere at få deres tekst ud til revision og feedback. Bagsiden ved denne trend er, at markedet forbliver uden regulering. Enhver kan udgive en bog, hvilket fører til, at det er uoverskueligt for læseren at finde frem til kvalitetsindhold. Men sagen er også den, at mange mennesker stadig foretrækker at holde en fysisk bog i hånden og kunne sætte æselører eller læsekort ind der i historien, hvor de måtte slippe den. Branchefolk og forfattere må sammen finde en løsning til denne udfordring.