Forlagsbranchen er svær at få en fod inden for. Den dækker over et massivt marked med store summer, der skifter hænder. Men som med filmindustrien kan det tage mange år både at få arbejde indenfor branchen men også at slå igennem som kunstner. Som forfatter kan det være særligt hårdt at blive afvist gang på gang, når man sender sit manuskript ind til forlag efter forlag.

Her vil vi gennemgå nogle af de sider af branchen, som gør den til en hård nød at knække, og vi ser på, hvordan man kan tackle udfordringer, som man måtte støde på.

Når afvisningerne står i kø, kan det være klogt at spørge sig selv, hvad andre succesrige forfattere har gjort, og på den måde opdage genveje eller få inspiration til, hvordan man sparker døren ind, hvor det gælder. Der findes forfattere, som har fundet en gylden regel til en umådelig effektiv positionering som forfatter. I artiklen

her på BBC beskriver journalisten, hvorledes forfattere formår at blive til store brands, som folk kan genkende

En udfordring at få antaget en bog

Det er hårdt at skrive en bog, men at få den udgivet er straks en helt anden dimension af en udfordring. Nok kan du hente inspiration hos andre succesrige forfattere, men i sidste ende handler det på flere områder om vedholdenhed – såvel som ved rent faktisk at få skrevet bogen som til at få en udgivet. Det kan tage timevis på telefonen, på e-mail eller mange møder at nå frem til blot en enkelt person, der direkte kan hjælpe en videre i processen. Og afvisninger er blandt de sværeste at håndtere, for det får en til at tvivle på værdien i det, man har skrevet, når “nej” er et ord, der bliver brugt oftere end “ja”.

Når man har lagt strategien for at få bogen udgivet, kommer det hårde arbejde med at udføre denne strategi.