Som forfatter kan det være svært at overskue et marked fuldt af muligheder, og med tiden kan det måske betyde mindre synlighed. Det er værdifuldt at trække på den viden, der allerede findes om, hvordan man lykkes som forfatter med både at få udgivet sin bog og tjene penge på den. Temaet for udgivelsen kan som regel give et godt fingerpræg om, hvilken retning indenfor forfatterskabet, der kan blive succesfuldt.

Mange forfattere ønsker at få anerkendelse for deres litterære udfoldelser. Det er også godt med ros for et hårdt stykke arbejde, men faktisk har nogle af de forfattere, som har været udskældt af flest, faktisk formået at være dem, der lykkedes bedst økonomisk. For i sidste ende skal der tjenes penge på forfatterskabet såfremt man vil hellige al sin tid på det.

En af de grupper, der har skabt stor succes, er romantik-forfattere, og de er en af de mest succesfulde grupper indenfor online publicering. I Storbritannien åbner de sågar bogbutikker kun for romantik. En af de ting, som forfattere af romantiske bøger måtte sande, var, at de skulle stå sammen i en association og dele viden og erfaring, såfremt de skulle lykkes med at udgive deres fiktion samtidig med, at de skulle kunne opretholde en indtægt.

Måden, disse forfattere er lykkedes med dette, skal findes i tre trin. For det første sørger de for at publicere unge og nystartede forfattere på deres platforme og holde events, hvor skribenter lynhurtigt bliver introduceret til branchen. De deler insiderviden, da de ved, at jo flere, der kender til mulighederne, jo bedre står de samlet som en association. Sidst, men ikke mindst, inviterer de de nyankomne til at dele ud af deres syn på branchen og fremtiden. På den måde kan de etablerede forfattere få ny viden om trends i branchen eller et nyt syn på de muligheder, der kan være svære at se, når man altid har gjort tingene på en anden måde.